O NAS
Nasz ośrodek jako placówka opiekuńczo - wychowawcza zajmuje się kształceniem dzieci
i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kształci w zakresie: szkoły podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły przysposabiającej do pracy. Przybywają do nas uczniowie z całego powiatu przasnyskiego, którzy z wielu przyczyn nie radzą sobie
z programem szkoły ogólnodostępnej. Dysponujemy również internatem.
Nasza szkoła różni się od masowej tym, że
pracujemy w małych grupach (klasach), programy są dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka, uwzględniają zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciele to
doświadczeni pedagodzy z pełnymi kwalifikacjami do pracy w tego typu placówkach.
Pracę nauczycieli wspomagają: psycholog, logopedzi, specjaliści
z zakresu terapii zajęciowej.
Posiadamy dobrze wyposażone pracownie: komputerową, logopedyczną, praktycznej nauki zawodu, salę gimnastyczną i inne.
Jako jedyna placówka w powiecie posiadamy
pracownie terapii zaburzeń słuchu tzw. metodą Tomatisa. Terapia ta polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego.
Najczęściej stosujemy ją u dzieci:
- z zaburzeniami mowy (jąkanie, wady wymowy)
- zaburzeniami głosu np. chrypki
- z dysleksją
- zaburzeniami koncentracji
- autyzmem
- trudnościami szkolnymi
W naszej szkole nie ma drugoroczności.
Korzystamy z funduszy unijnych i PEFRON. Otrzymaliśmy pomoce dydaktyczne do kilku pracowni: terapii zaburzeń słuchu, logopedycznej, nauczania zintegrowanego, biologicznej, chemicznej i fizycznej. Dla potrzeb szkoły Starostwo Powiatowe w Przasnyszu zakupiło nowy samochód Volkswagen Transporter przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Samochód został sfinansowany przez PEFRON
i Starostwo Powiatowe w Przasnyszu.
ZESPOŁY TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNE
W szkole podstawowej i gimnazjum
uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczą się
w zespołach edukacyjno–terapeutycznych.
Praca w 6 – 8 osobowych zespołach daje możliwość indywidualnego podejścia do każdego ucznia, dostosowania wymagań i oczekiwań do jego potrzeb oraz możliwości. Opracowuje się
indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny dla każdego ucznia oraz dokonuje się systematycznego monitorowania postępów dziecka.
W zespołach edukacyjno–terapeutycznych realizowane są następujące zajęcia:
- funkcjonowanie w środowisku
- plastyka
- technika
- muzyka z rytmiką
- wychowanie fizyczne
Celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, w szczególności wyposażanie go – stosownie do jego
możliwości – w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako
niezależnej osoby.
W ramach zajęć rewalidacyjnych dzieci uczęszczają na:
- logopedię
- gimnastykę korekcyjną
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne
- zajęcia z psychologiem
Uczniowie korzystają z atrakcyjnej
oferty turnusów rehabilitacyjnych. W programie dwutygodniowego turnusu, oprócz usprawniania i zabiegów leczniczych, organizowane są wycieczki oraz zajęcia edukacyjne z nauczycielami. Wyjazdy są możliwe dzięki dofinansowaniu z PFRON-u oraz pomocy sponsorów.
Dzięki Europejskiemu Funduszowi Społecznemu udało nam się wyposażyć następujące pomieszczenia:
- pracownię do nauczania zintegrowanego
- pracownię do prowadzenia zajęć metodą Tomatisa
- pracownię logopedyczną
- pracownię fizyko–chemiczną i biologiczną
- pracownię dla dzieci z zaburzoną komunikacją werbalną